Toto datum je datum magické, protože jej v kalendáři najdeme mezi jarní rovnodenností a letním slunovratem.
Kořeny „Pálení čarodějnic“ sahají hluboko do minulosti, kdy rovněž filipojakubská noc, Beltain či Valpuržina měli pro lidi velký význam. Již staří Keltové považovali Beltain za nejvýznamnější den v roce právě proto, že tímto svátkem začínalo kalendářní léto. Oslavovali tak přicházející život, zhasínali ohně staré a zapalovali nové, plné naděje a čistoty.
Z historie, jak dobře víme, lidé věřili v magické síly a čarodějnice. Poslední dubnovou noc se tedy snažili ochránit sebe, domácí zvířata i celé vesnice hned několika zvyky. Na kopcích pálili ohně, jejichž dým měl od blízkých obydlí odehnat zlo a vše špatné. Získaný popel byl velice cenný a rozhazoval se po polích, aby je posílil a budoucí úroda byla štědrá.
Nejjistější ochranou před čarodějnicemi je prý pálení ohně. Ten očišťuje od zlé moci.
Někteří lidé věřili v očistné účinky ohně natolik, že plameny proskakovali. Dokonce do vzduchu házeli zapálená březová košťata, která měla čarodějnice zahnat. Tradiční hranice, pagody či pyramidy ze dřeva mají stavět mladí lidé, protože čistých duší se zlo bojí nejvíc.
Ať budete večer 30. dubna v teple domova nebo zapalovat hranici pro čarodějnici, nechte se ohřát také u díla Tomáše Bíma, které jsme pro vás vybrali speciálně pro tento den…
Indiánské tábořiště – Tomáš Bím
„Indiánské tábořiště“ představuje mistrovskou litografii, která spatřila světlo světa v roce 2022. Tato limitovaná edice, nesoucí číslo 64 z 110, je jemným a působivým vyjádřením umělcovy tvůrčí vize.
Na plátně se rozprostírá malebná alej stromů, tvarovaných do elegantních oblých forem, připomínající ovály. Přední pláň obrazu zdobí kameny, na nichž jsou vytvořena černá a červená písma, a pod jedním z kamenů můžeme pozorovat několik desítek muchomůrek, které dodávají scéně organický prvek.
Tráva, malovaná žlutozeleně, vystihuje atmosféru léta, a v menších detailech, jako je indiánský tábor a strašák, je možné spatřit další vrstvy umělcovy kreativity.
Pro rámování litografie Indiánské tábořiště jsme zvolili velmi jednoduchý, moderní bílý rám, který skvěle konturuje barevnost díla Tomáše Bíma. Rozměr rámu je 63 x 50 cm, dílo samotné má ve výřezu rozměr 52 x 39,5 cm.
Galerie TOGA Vám přeje správný směr od všeho zlého k tomu krásnému a čistému