Píše se cca rok 1532, ocitáme se v italské Cremoně, kde se do poměrně chudého šlechtického rodu právě narodila budoucí renesanční malířka Sofonisba Anguissola. Její vzdělávání ve výtvarném umění a následné vyučení u místních malířů, vytvořilo jakýsi precedens, že mezi studenty umění patří také ženy.
V mládí byla v Římě představena Michelangelovi, jenž okamžitě rozpoznal její talent. Sofonisba hned poté v Miláně namalovala portrét vévody z Alby. Již v roce 1559 se ocitá v Madridu, kde se stává dvorní dámou na dvoře španělské královny Alžběty z Valois, vášnivé amatérské malířky. V pozdějších letech se stala dvorní malířkou krále Filipa II., po královnině smrti ji Filip dopomohl k „perspektivnímu“ aristokratickému sňatku. I přesto, kam ji vítr zavál, tam pokračovala ve své práci přední portrétistky.
Přestože řadu let strávila na španělském dvoře, kde ji pod rukama vznikaly formální státní portréty, se mezi její nejatraktivnější a nejpůsobivější tvorbu řadí vlastní autoportréty a portréty její rodiny, které vytvořila ještě před přestěhováním se na královský dvůr.
Autorkou v její pozdní tvorbě bylo namalováno také mnoho obrazů s náboženskou tématikou, které byly ale hojně poztráceny.
Sofonisba Anguissola se dožila věku 90 let (možná až 93 let), zemřela v roce 1625 v Palermu. Její obrazy naleznete v galeriích po celém světě, otevřela cestu velkému počtu žen k umělecké kariéře, jimž byla inspirací.
Nyní se můžete obdivovat 3 jejím obrazům, které jsou součástí rozsáhlé výstavy, nesoucí název Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900. Výstava potrvá v pražské Valdštejnské jízdárně do 2. listopadu. Výstava zahrnuje díla žen – umělkyň, které byly dosud neznámé či zapomenuté ale přesto výjimečné, ve svých dobách až kuriózní.
Pěkný den přeje
Galerie TOGA
Foto: Wikimedia Commons